dilluns, 15 de juny del 2009

LLENGUA I LITERATURA: VALENCIÀ 4t r ESO CONTINGUTS MÍNIMS PER A SETEMBRE

CONCEPTES VISTS
 El text expositiu i les seues característiques.
 Les propietats del text: la coherència i la cohesió.
 La síl•laba, les vocals obertes i els dígrafs.
 Registre formal i informal.
 Textos expositius: text acadèmic i text divulgatiu.
 Origen i evolució del valencià.
 Variació diatòpica.
 Diftongs i hiats. Ús de la dièresi.
 Lèxic patrimonial i cultismes.
 L’enunciat, la frase i l’oració.
 Tipus d’accents. Regles d’accentuació. Accent diacrític.
 Sinònims, hiperònims i antònims.
 El currículum i les seues característiques.
 El predicat nominal i el predicat verbal.
 L’apostrofació i la contracció.
 La polisèmia i l’homonímia.
 La poesia de la Renaixença.
 El full informatiu i les seues característiques.
 Els complements verbals (Atribut, CD, CI, CC, CRV, C. Predicatiu i C. Agent).
 L’ús del guionet.
 Els mecanismes de creació lèxica: derivació, composició, abreviatures, sigles i acrònims.
 Pronoms febles.
 Confusions en el consonantisme.
 Les oclusives a final de mot.
 Llenguatges específics. Tecnicismes.
 L’argumentació:característiques i estructura.
 Esse sonora i esse sorda.
 Préstecs: calc i manlleu.
 Gèneres d’opinió (I): article d’opinió i
 carta al director.
 Les grafies j i g i els dígrafs tj i tg.
 La interferència lingüística: els barbarismes.
 Els gèneres periodístics d’opinió (II): l’editorial i la columna.
 Les oracions subordinades substantives.
 La grafia x i els dígrafs ig i tx.
 El dietari personal.
 Les consonants laterals (l, l•l, tl, ll, tll).
 Les locucions.
 La sol•licitud.
 La reclamació.
 Oracions subordinades adverbials: temporals, locatives i modals.
 Les lletres b/v.
 La lletra h.
 Les frases fetes.
 La publicitat.

Els i les alumnes que no hagen fet alguna de les lectures obligatòries com Els dimonis de Pandora, Mecanoscrit de segon origen, Les urpes del Diable, La Mosca. Assetjament a les aules hauran de fer un treball per cada llibre amb el següent esquema:

COGNOMS: NOM: CURS: DATA:
1. Dades del llibre.
2. Informació sobre l’autor.
3. Anàlisi de l’obra:
a. Argument.
b. Tema.
c. Personatges.
i. PARLA SOBRE ELS PERSONATGES
d. Espai.
i. PARLA SOBRE ON ES DESENVOLUPA LA HISTÒRIA
e. Temps (època-duració).
f. Com s’estructura el llibre?
g. Com acaba el llibre?
h. Valoració i conclusió.

Juny de 2009